mehrdad tadjdini
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      چهار سوی تصویر (MEHRDAD TAJDINI PHOTO BLOG)
نگاهی به کاشان نویسنده: mehrdad tadjdini - یکشنبه ۱٤ امرداد ۱۳۸٦

نگاهی به کاشان

 

4gate   من   ONLY LIGHT   A Paper of History

خاک و خلوص باد   خشت و گـل   A Window to history   ... بشنو از

در دوران بارانی بین آخرین دوره های یخچالی (زمین شناسی) به نظر می رسد در مرکز ایران دریای پهناوری گسترده بود. این دریا با شروع عهد خشکی به تدریج کوچک و خشک شد که اکنون در محل آن کویر بزرگ مرکزی برجاست و بشر در دوره استقرار در روستاها در اطراف این محل اسکان یافته است چنان که قدیمی ترین تمدنها را می توان در حاشیه هلالی شکل کویر یافت.
یکی از قدیمی ترین تمدنهای این حاشیه تمدن سیلک است. تپه های موسوم به سیلک واقع در 2 کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی از کهن ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می آید. حدود هفت هزار سال پیش مردم سیلک پایه و اساس تمدنی را بنیان نهادند که در دوره های مختلف پیشرفت شایانی را بدست آورد. نشانه هایی از این پیشرفت و ترقی را می توان در آثار سفالین و اشیاء مسی و مفرغی بدست آمده از این تپه ها (تپه های شمالی و جنوبی سیلک) که امروزه زینت بخش اکثر موزه های معتبر ایران و جهان است، مشاهده کرد. اقوام سیلک که دارای ابداعات و نوآوریهای فراوانی در صنایع آن دوران بوده اند، با تمدن بین النهرین و مناطق دیگر ایران ارتباطات فرهنگی و اقتصادی داشته اند. تمدن سیلک به عنوان یکی از نخستین تمدن های دشت نشین برای باستان شناسان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. خاصه آنکه در کوزه گری و نگارگری و استفاده از آجر پخته در بنای ساختمانها و موارد متعدد دیگر به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای رسیده بودند. گرچه ردپای این تمدن ناگهان در تاریخ گم می شود و مردم سیلک بر اثر هجوم اقوام تار و مار و گریزان می شوند، اما برخی بر این عقیده اند که ساکنان سیلک پس از ویرانی شهر و دیارشان به چشمه ساران به ویژه نیاسر و نوش آباد پناه برده و آبادیهایی را بوجود آورده اند. با توجه به اینکه در منطقه کاشان آثاری از دوره هخامنشی و اشکانی وجود ندارد و پژوهشهای باستان شناسی نیز در این منطقه بسیار محدود بوده است از تمدن این دوره در کاشان اطلاعات زیادی در دست نیست لیکن کشف سکه های نقره متعلق به دوران هخامنشی و اشکانی در این منطقه نشان از ردپای تاریخ دوره هخامنشی و سلوکی دارد. کشف گنجینه ای متعلق به اواخر هزاره اول قبل از میلاد در روستای مرق گواهی بر امتداد مدنیت در منطقه کاشان تا اواخر دوره هخامنشی است. گرچه اخبار و مدارکی از دوره اشکانیان در این منطقه بدست نیامده است اما قراین متعدد تاریخی خبر از آبادانی و رونق کاشان در دوره ساسانیان می دهد. وجود آتشکده های نیاسر ، خرمدشت و نطنز، اشارات مولف تاریخ قم به مناطق باستانی چون نیاسر و نوش آباد ، اخباری مربوط به یک شهرک دوره ساسانی به نام سارویه درمنطقه کاشان که به گزارش تاریخ نویسان تا دوره اولیه اسلامی نیز آثاری از آن برجای بوده است همگی گواهی بر این مدعاست.
کاشان در دوران اسلامی همراه با قم، اصفهان، همدان و ... از جمله شهرهای بلاد جبال یا عراق عجم محسوب می شود. تاریخ نویسان فراوانی از مردان نام آور و جنگجوی کاشان در این عصر (دوران ساسانی) سخن به میان آورده اند که در جنگهای بسیار شرکت کرده اند » اعثم« کوفی تاریخ نویس بزرگ عرب از حضور 20 هزار سوار جنگجوی قم و کاشان یاد کرده است که در جنگ »نهاوند« حضور داشتند.
مورخان و سفرنامه نویسان اوایل دوران اسلامی از عقربهای فراوان در کاشان و شیعه بودن مردمانشان به عنوان اصلی ترین ویژگی آن یاد کرده اند و کاشان را به عنوان شهر کوچکی معرفی نموده اند.
کاشان در نخستین دهه های قرن اول هجری با هجوم عربها روبرو شد و پس از مقاومتهای بسیار با از دست دادن استحکامات خود، تسلیم شده به تاراج رفت، حمداب مستوفی در »نزهه القلوب« بنای شهر کاشان را در دوران اسلامی به »زبیده خاتون« همسر هارون الرشید نسبت داده و در این مورد می نویسد:
در قرن دوم هجری مسلمانان در جایی به نام چهل حصاران زندگی می کردند.
کاشان در دوران آل بویه از رونق و آبادی خاصی برخوردار بود و صنعت سفالگری و فلزکاری آن شهرت فراوان داشت چنان که مقدسی در این زمان از کاشان چنین یاد می کند: «کاشان شهری آباد و روستاهای نیکو دارد، کشتزارهای بسیار ، گرمابه نیکو و نعمت فراوان و دارای دژ و خندقی است.»
کاشان در دوران آل بویه بواسطه ظهور سلاطین شیعی و نفوذ آنان بر خلیفه بغداد مورد توجه بیشتری قرار گرفت و به همراه قم از عنایت آل بویه و وزیر دانشمند آنان صاحب بن عباد بی نصیب نماند.
با آغاز قرن پنجم و روی کار آمدن حکومت سلجوقیان ، کاشان اهمیت و اعتبار روز افزونی یافت و در این زمان مردان بزرگ و نام آوری از این شهر به خدمت حکومت درآمده و به مدارج عالی رسیدند. چنان که راوندی می نویسد: «اغلب وزارء و مستوفیان و دبیران دربار، کاشانی بودند، هنر و علم در این زمان کمال یافت و کاشان محل و منشاء فضل و ادب شد. در این دوره ، شهر توسعه یافت و بناهای عمومی فراوان و گوناگونی مانند مسجد، مدرسه، خانقاه، دارالشفاء و کتابخانه ساخته شد.»
بیشتر بناهایی که در دوره سلجوقیان بنا شده است به دلیل زلزله های پی در پی ویران شده و از میان رفته اند‏، لیکن آنچه باقی مانده، نشانی از توسعه و آبادی کاشان در این عصر می باشد. مهمترین آثار بجای مانده از این بناها مسجد جامع است که در این دوران (سلجوقیان) بازسازی شده و دارای گنبدی آجری و مناره ای مزین به خط کوفی با تاریخ 466 هـ . ق است. علاوه بر آن مناره »پنجه شاه « »برج و باروی شهر« » بند قمصر« و »قلعه جلالی« از دیگر بناهای معروف این عصر به شمار می روند.
در دوران سلجوقیان‏ کاشان به ترقی و آبادانی قابل ملاحظه ای رسید. کثرت آثار تاریخی در این دوره و وجود مدارس متعددی که در این دوره در کاشان تاسیس شد و نیز ظهور دهها دانشمند کاشانی در این مقطع گواهی بر مدنیت و پیشرفت این شهر بوده است. کاشان دراین دوره آنچنان که در کتاب راحه الصدور و دیوان ابوالرضا راوندی آمده است دوبار توسط میاجیق یکی از سرداران خوارزمشاهی و ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه سلجوقی مورد هجوم قرار گرفته است.

Arc Poetry    ONLY LIGHT 3    ONLY LIGHT 2
در هر دو هجوم شهر کاشان به واسطه برج و بارو و پایمردی و جوانمردی اهالی در امان مانده است. اما روستاهای بی دفاع مورد قتل و غارت واقع شده اند.
کاشان در قرن هفتم با حملات وحشیانه مغولان صدمات فراوانی دید و بخشی از شهر ویران شده و به غارت رفت ولی دیری نپائید، که به دلیل رونق کارگاهها و بافت انواع قالی، پارچه، ساخت کاشی و سفال دوباره حیات خود را بازیافت. در این دوره بناهای تازه ای ساخته شد و بازار نیز گسترش یافت . در زمان جهانشاه »قراقویونلو« بناهای معتبر دیگری هم ساخته شده که برخی از آنها هنوز پابرجاست از جمله میدان سنگ و بناهای اطراف آن که به همت عماد الدین محمود بنا گردید. پس از برقراری حکومت مغولان در ایران و قبول اسلام و تشیع توسط ایلخانان مغولی، کاشان از شهرهای آباد و پررونق ایران به حساب می آمده است. حتی غازان خان سلطان مغولی پس از اینکه به مذهب شیعه درآمد، عنایت خاصی به کاشان داشته و عمارات قابل توجهی در این شهر بنا کرده است. معروفترین عالمان کاشانی دوره سلجوقی و مغول عبارتند از:
محمد بن علی بن سلیمان راوندی مولف راحه الصدور درباره تاریخ سلجوقیان ـ علامه قطب راوندی ـ سید فضل ا... ضیاء الدین ابوالرضا عالم فقیه و ادیب ـ حکیم فضل الدین کاشانی معروف به باباافضل ـ عارف نامی عبدالرزاق خان کاشانی از شاگردان مکتب ابن عربی ـ عزیزالدین محمود کاشانی و غیاث الدین جمشید کاشانی، حکیم، منجم و ریاضی دان نامی که به سبب تبحر و تالیفات در ریاضی و نجوم شهرت جهانی دارد.
با روی کارآمدن حکومت صفوی در قرن دهم هجری، اهالی کاشان، شیعیانی مومن بودند و از حکومت آنان استقبال کردند. اگر چه زلزله ویرانگر سال 982 هـ . ق ضربه سختی به بناهای شهر وارد آورد لیکن در این دوره از تاریخ کاشان در شئون مختلف ترقی فراوانی کرده و به منتها درجه شهرت دست یافت. صنعت و هنر بافندگی در این شهر به اوج ترقی و شکوفایی رسیده و بهترین و زیبا ترین انواع پارچه های ابریشمی، کتان، مخمل، مرغوبترین قالی های پشم و ابریشم در کارگاههای نساجی کاشان بافته می شد. چنانکه شاردن سیاح فرانسوی می نویسد: اساس ثروت و حیات مردم کاشان از صنایع نساجی و ابریشم بافی و تهیه قطعات زربفت و نقره بافت تشکیل شده است. عصر صفوی بهترین دوره رونق و آبادانی کاشان بوده است. دهها اثر تاریخی در شهر و حومه آن و ظهور دهها عالم و فقیه کاشانی در این دوره همگی نشانگر عصر طلائی کاشان در این دوره می باشد. سلاطین شیعه صفوی پس از اینکه اصفهان را به عنوان پایتخت برگزیدند و به کاشان که از مهمترین کانونهای شیعه نشین بود توجه شایانی کرده و ضمن سفرهای متعدد به این شهر اماکن رفاهی و مذهبی بسیاری را به یادگار گذاشتند. اهمیت کاشان در این دوره به حدی است که سفرنامه نویسان از این شهر به عنوان پایتخت مذهبی ایران یاد کرده اند.
بازار کاشان در این دوره نیز رونق و گسترش یافت، شاه عباس در وسط بازار، چهارسوق تازه ای به نام قیصریه مشتمل بر دکانها و کاروانسراهای مجلل بنا نهاده، دهها بقعه متبرکه بازسازی و نوسازی گردیده و کاروانسراها و مساجد با شکوهی ساخته شد. یکی از ارزنده ترین و مجل ترین بناهای این دوران باغ فین است که در 5 کیلومتری جنوب کاشان بنیان نهاده شد.
مشهورترین عالمان دوره صفوی عبارتند از:
ملافتح ا... کاشانی، متکلم، فقیه، مفسر و ادیب و صاحب آثار متعدد ـ ملامحسن فیض کاشانی که از وی دهها آثار در زمینه های حکمت، کلام، اخلاق، عرفان و ... برجای مانده است ـ کلیم کاشانی ـ محتشم کاشانی، مدیحه سرای نامی دورن صفویه.
در اواخر دوران صفویه کاشان دوبار مورد هجوم افغانها قرار گرفت در یکی از این هجومها که در زمان حسنقلی خان حاکم افشاری کاشان صورت گرفت. اهالی روستاهای کویر کاشان همانند نوش آباد و نصرآباد مورد قتل و غارت قرار گرفتند اما این بار نیز برج و بارو و تیراندازهای فراز آن مانع از ورود این مهاجمان به داخل شهر کاشان شدند.

کاشان در دوران قاجار روزگار را به آرامی می گذراند و با آنکه زلزله مهیب سال 1192 هـ . ق در واپسین سالهای حکومت زندیه شهر را ویران کرده بود و رونق زمان صفویه را نداشت ولی هنوز صنیعش بر سایر شهرها برتری داشت. شهر در این زمان گسترش یافته و بناهای فراوانی بدان افزوده شد. از جمله بناهای این دوران خانه بروجردیها، طباطبائیها، عباسیان و ... مسجد و مدرسه آقا بزرگ، مدرسه امام و ... است که از شاهکارهای هنری این عصر به شمار می روند. »دیولاخوا« که در سده سیزدهم کاشان را دیده است آن را چنین توصیف می کند: «خانه ها با خشت و گل تمیز ساخته شده، کوچه ها سنگفرش و بازار وسیع و آباد است». از مهمترین رویدادهای این دوره می توان به قتل امیرکبیر، طغیان نابینایان و جنب و جوش مشروطه خواهان کاشانی اشاره کرد. در این دوره کاشان از بلایای طبیعی همچون سیلهای مخروب، خشکسالی و قحطی در امان نبوده و در این حوادث هزاران نفر از اهالی به کام مرگ افتادند.
در این دوره نیز عالمان بزرگی در این شهر پا به عرصه وجود گذاشتند، که مشهورترین آنان عبارتند از: استاد ملامهدی نراقی، فیلسوف، متکلم، فقیه، منجم و ... ملا احمد نراقی فرزند ملا مهدی از عالمان نام آور و فقهای معروف این دوران است ـ ملاحبیب ا... شریف، عالم دینی و ادبی عصر خویش ـ ملا عبدالرسول مدنی.
کاشان در همه ادوار تاریخی و هنری از چنان غنا و تنوعی برخوردار شد که نظری حتی به اجمال و اختصار بر آنها فرصتی طولانی را طلب می کند. این شهر ضمن معرفی چهره های استثنایی از ایمان و علم و ادب و هنر همچون: ملامحسن فیض ـ غیاث الدین جمشید کاشانی ـ باباافضل ـ سهراب سپهری ـ محتشم کاشانی ـ ملا احمد و مهدی نراقی و ... عنوان دارالمومنین را نیز برای خود به ارمغان آورد و آثار بازمانده از آنان کاشان را در ردیف پربارترین گنجینه های علمی و هنری جهان قرار داد.

light over darkness     هنر رنگ    Light over Darkness     کوی یار

*********************************

فوتگرافر : مهرداد تاجدینی

برای دیدن عکسها در سایز بزرگتر بر روی عکسها کلیک کنید

  نظرات ()
مطالب اخیر مگه 7 آبان زادروز پدر ایران؛بنیانگذار حقوق بشر کوروش بزرگ نیست؟؟؟؟ جزیره هرمز ، دره رنگین کمان رقص دلفین ها در خلیج همیشه فارس جزیره زیبای قشم - تنگه چاهکوه کوچه پس کوچه های کویر باغ صد خاطره خندید شهر من اصفهان دیدن آسمان آبی موزهٔ آذربایجان بقعه متبرکه امامزاده قاضی میر سعید (ع)
کلمات کلیدی وبلاگ نگاهی به تهران (٤٩) پراکنش فرهنگ (٢٩) کوهپایه های البرز (٢٦) نگاهی به طالقان (٢٥) نگاهی به همدان (٢۱) نگاهی به طبیعت (٢٠) گفتگو با استاد (۱٩) بوی بهار (۱۸) نگاهی به کرمان (۱٦) نگاهی به تبریز (۱٦) نگاهی به اصفهان (۱٤) نگاهی به یزد (۱٤) نگاهی به دماوند (۱۳) نگاهی به کاشان (۱٢) نگاهی به نیشابور (۱۱) لذت عکاسی (۱٠) طبرستان (۱٠) نگاهی به مشهد (٩) نگاهی به اردکان (٩) نگاهی به شیراز (٩) نگاهی به جشن های ایرانیان (٩) نگاهی به نوروز (٩) نگاهی به قلعه ها (٩) نگاهی به پاییز (٧) عکسهای مفهومی (٧) نگاهی به مازندران (٦) نگاهی به کیش (٦) نگاهی به کرج (٦) ترانه پاییز (٦) کاغذ دیواری (٦) عاشورا (٦) نگاهی به اردبیل (٥) نگاهی به خلیج فارس (٥) نگاهی به حافظ (٥) نگاهی به فامنین (٥) نگاهی به ری (٤) امنیت خانواده در اینترنت (٤) نگاهی به شهرضا (٤) نگاهی به قرآن (٤) یک سبد آواز نو (٤) نگاهی به ماسوله (٤) آهنگ دل (٤) کوی و برزن (٤) تخت جمشید (۳) شهر الکترونیک (۳) سایتهای مفید (۳) شعر خدا (۳) نگاهی به نیاسر (۳) نگاهی به مرودشت (۳) تقویم 93 (۳) نگاهی به ماهان (۳) نگاهی به بم (٢) عکاسی در برف (٢) نگاهی به فیروزکوه (٢) نگاهی به البرز (٢) نگاهی به پاسارگاد (٢) نگاهی به تابستان (٢) نگاهی به تاریخ (٢) نگاهی به فارس (٢) دشت است خلوتم (٢) نگاهی به ابیانه (٢) شب یلدا (٢) جنگلهای مازندران (٢) سفیدرود (٢) کشتی یونانی (٢) سکوت شب (٢) تپه های سیلک (٢) نور و رنگ (٢) امام حسین علیه السلام (٢) سفر آفتاب (۱) تک گل زرد (۱) دریاچه طالقان (۱) بقعه شیخ صفی (۱) نچرایست (۱) آلپ ایران (۱) نبرد نادر (۱) راز درخت (۱) مهر و شیر (۱) عید قربان (۱) عمارت کلاه فرنگی (۱) گلاب گیری (۱) سبلان (۱) جزیره کیش (۱) موتورهای جستجو (۱) ترافیک (۱) خوانندگان (۱) نگاهی به قزوین (۱) کوهپایه های زاگروس (۱) چک چک (۱) عکاسی پرتره (۱) روز جهانی هواپیمایی کشوری (۱) کتابخانه ملی تهران (۱) عید غدیر (۱) به رنگ آب (۱) سکوت صبح (۱) نگاهی به قم (۱) اطلاعات اگزیف (۱) نگاهی به ساری (۱) نگاهی به فریدونکنار (۱) نگاهی به میاندرود (۱) نگاهی به نکا (۱) نگاهی به گلوگاه (۱) نگاهی به جویبار (۱) نگاهی به زمستان (۱) نگاهی به عشایر (۱) نگاهی به ورامین (۱) نگاهی به جمکران (۱) نگاهی به رودهن (۱) نگاهی به آباده (۱) نگاهی به قشم (۱) نگاهی به جزیره هنگام (۱) نگاهی به جزیره هرمز (۱)
دوستان من Fotothing IRAN PHOTOS mehrdad photo My Photos in akkasee My Photos in foto.ir My Photos in Photo.com.vn My Photos in photo.net My Photos in propicnet My Photos in TrekEarth My Photos in treklens My Photos in treknature My Photos in usefilm tadjdini-photoblog virtualtourist world press photo Yahoo!360 Weblog Photos آبرنگ فستیوال ابزار وب پارسی آفومار آهو نگار ایران GPS بارون نگار باشگاه عکاسان جوان آبرنگ پروپیک نت تهران24 چهار سوی تصویر تبیان چیلیک خانه عکاسان تبریز دوربین.نت دیکشینری اینترنتی(فارسی123) زوم سیزده عکاسی عکاسی آبگینه عکس :: شبکه خبر عكس 98 فرهنگ و مردم ایران کارگاه کلوپ عکس ایران کلوپ عکس ایران گوگل گروه عکاسی فانوس لغتنامه دهخدا و معين متن کامل قرآن محصولات عکاسی نیکون مردمک مرکز تجهیزات عکاسی حرفه ای مرکز دوربین دیجیتال موبایل فوتو نقشه راههای ایران نور نگار :: خانه دیجیتال هتلداري هوا شناسی شهرهای ایران عكس هفته شركت قطارهاي مسافربري رجا ميراث فرهنگی وگردشگری كشور مركز علمی و فرهنگی دانشجويان بيستون ارگ بم باغهای ايران اطلاعات گردشگری تركيه پايگاه داده های علوم زمين كشور هواشناسی ايران شبكه رزرواسيون هتل های ايران هتل های ايران هتل هاي تهران بو علي اطلاع رسانی شغلی خدمات الکترونیکی ایران ايرانيكا پرتال زیگور طراح قالب